Monday, November 8, 2010

PELIKNYA ORANG MELAYU.......

saya pelik dengan segelintir manusia-manusia yang ada di bumi Malaysia ni, sori to say, saya bukannya nak menyentuh tentang sensitivi bangsa atau agama but then ini yang saya perhatikan dari saya kecik sampailah saya da besar panjang [takla panjang sangat pun] why ahhhh orang melayu ni sooooo closed minded n suka sangat menjatuhkan bangsa sendiri. why i think like that n why i say like that, saya ada a few contoh ok:

contoh pertama: BAB-BAB JELES N SUKA MENJATUHKAN BANGSA LAIN.
  • Kalau bangsa lain kaya-raya, orang melayu ni siap cakap dengan orang tu "wahhhhh tokey sudah manyak kaya ahhh, lumah besat, keleta mewah-mewah, bagus-bagus tokey, saya tumpang gembila" -  tapi kalau bangsa sendiri kaya tau baru mau maju setapak dia mula cakap macam ni "ko tunggula, ko tak akan betahan lamanye, tak kemana la bisnes or kerjaya ko tu" seee, nampak tak macamana beza orang melayu melayan bangsa lain yang maju tau kaya dengan bangsa sendiri??? kenapa tak jeles dengan bangsa lain tuk majukan diri n nak jeles dengan bangsa sendiri siap nak jatuhkan lagi bangsa sendiri, weiiiiii is there sumthing wrong with malay people????? ~ cubala contohi bangsa lain yang suka tolong each other tuk bangunkan bisnes n majukan bangsa dorang, please laaaaa, sampai bila nak jeles n jatuhkan bangsa sendiri ni?????

contoh kedua: SUKA CAKAP SESUATU AS IF DORANG NI BAIK N ALIM
  • OMG!!!!!!!!!!! ni yang kekadang buat saya rasa macam nak hempuk kepala orang-orang yang macam ni. bila saya tengok gambar-gambar artis yang pegang anjing wahhhhhhhhhhhhhh kemain komennya sampai keluar hadis-hadis, tapi bila bab artis pegang tangan, tebelah sana-sini, peluk-peluk, minum arak tertonggang-tonggeng, komennya ala-ala suam je, takdenya kuar semua hadis saya tengok, komen-komen yang gatal lagi banyakla, wahhhh pegang-pegang, peluk-peluk, tebelah sana sini tu tak haram la ye, pegang anjing haram la yeee?? ohhhhh ok.
  • pastu ada pla segelintir orang yang Xtrem dalam agama, sampai kalau tengok simbol agama lain boleh di katanya kita ni dah MURTAD, ayoooo this kind of people is soooooooooooooo sick. pastu ada lagi jenis-jenis manusia yang alahaiiii tengok memang surela mesti yang baik n ilmu agama penuh di dada tapi ya ampunnn JUDGEMENTAL oKey ada ke di katanya orang yang tak pakai tudung tapi semayang, semayangnya tak diterima, boleh????, kalau masuk tempat semayang agama lain masuk neraka n minum dekat kedai bangsa lain n agama lain haram, hah????????? pleaseeeeeee so kedai-kedai makanan segera, cafe n bistro yang buat sign SERVE NO PORK tu HALAL ke, orang melayu yang punya ke, pekerja dia semua melayu ke, sure ke ayam n daging tu kena sembelih cara yang sepatutnya, pinggan mangkuk, kuali belanga tu sure ke juz tuk tempat makan n masak makanan di kedai tu tau penah guna tuk masak makanan lain???? yang tu napa tak fikir pla??? lagi satu sapa kata BAJU KURUNG N BAJU MELAYU TU BAJU TUK ORANG AGAMA ISLAM N MELAYU JA, wehhh tu BAJU KEBANGSAAN oKeyyy, saya ada banyak lagi nak kata tapi kang saya kena ISA la pla sebab menyentuh pasal sensitivi agama kn, baik saya diam.  
contoh ketiga: KESIAN ORANG MELAYU MASIH KOLOT
  • kenapa saya cakap macam tu??? welll look outside there, masih banyakla lagi orang-orang melayu yang percayakan ilmu hitam, hentam orang guna ilmu setan, tak dapat cara kasar buat cara halus pla, yang penting puas hati, kekadang tu sebab-sebab buat benda syirik+bodoh macam tu juz becoz tak puas hati kawan maju sikit, dengki kawan dapat anugerah, tak puas hati kawan bocorkan rahsia sebab claim lebih dari yang sepatutnya atau tipu claim, sebal sebab ada orang pegi report dia cuma punch card lepas tu hilang entah kemana, hah ni la penyakit orang melayu, dah la tak nak ngaku salah buat lagi orang, sampai yang sadisnya tu ada yang meninggal gara-gara ilmu setan dorang ni.
contoh keempat: TAK PERNAHNYA NAK TENGOK, PERHATI, BELAJAR N FAHAM.
  • hahhhhhhh ni bila menyentuh pada apa yang kadang-kadang orang nak buat bagi memajukan bangsa n negara, ada saja yang tak kenanya, yang saya pelik ni, dorag tau tak apa yang dorang debatkan n katakan tu, rata-rata orang yang saya perhatikan buat hal-hal macam ni sorry to say orang yg pendidikannya tak sampai kemana pun duk menapak dekat gerai-gerai, n sure to say dorang ni semua terpengaruh dengan kata-kata orang lain yg lebih bijak sedikit dari dorang juz copy and paste apa yang dorang dengar n emosi dorg yang lebih-lebih tu yang boleh jadi rusuhan, suka sangat n senang sangat otak dorng tu di jajah.
contoh kelima: TAK PERNAHNYA NAK NGAKU KALAH N TAK BOLEH TERIMA KEKURANGAN DIRI, TAUNYA NAK MENANG N KELEBIHAN DIRI
  • senang ja kalau nak kata bab ni, juz tengok penyakit suri-suri rumah orang melayu yang tak nak kalah dengan jiran sebelah, semua nak sampai berhutang sana-sini, suka menunjuk-nunjuk, mati agaknya kalau ngaku kalah yeeee.
  • tak nak terima kekurangan diri, contoh terbaik tengok ja bidang seni suara kita n movie kita, saya suka nak sentuh dulu pasal bidang seni suara kita, ayooooo bila penyanyi atau group dari negara seberang maju n bangun d negara kita kemain lagi kata bangsa n orang malaysia ni suka mengAGUNG-AGUNGKAN penyanyi tau group dari negara lain but then did their really listen to their song???? oh pleaseeeeeeeeeeeee mendayu-dayu n lirik jiwang-jiwang, zaman tu da lepas la geng. but then sekarang saya bangga sebab dah ramai penyanyi n group malaysia yg maju dari segi lagu n muzik, tapi perasan tak semua penyanyi n group yang CLASS ni semuanya bermula secara INDEPENDENT yang mainstream tu???? some of them is uwekkkkkkkkkkk!!!!!!! sama gak dengan movie asyik-asyik cinta-cinta-cinta, BORING oKkkey!!!!!!!!!! saya suka FILEM ARWAH YASMIN tapi tulah orang melayu mana boleh tgk orang melayu lain senang n maju, banyak jugala filem arwah ni yang KENA BANNED, why???????? adakah kerana TEKENA BATANG HIDUNG SENDIRI???? of coz, orang melayu mananya nak mengaku salah n kekurangan diri, biasala tu. WE NEED MORE FILEM LIKE ARWAH YASMIN BUAT, FOR OUR NEXT GENERATION, berubahla, filem tu di buat tuk merubah cara kita berfikir [such as jangan nak tengok kelemahan orang je, jangan nak fikir negative ja n paling penting jangan nak bersangkah buruk je], cara kita melihat n CARA KITA MENILAI ORANG, BANGSA N AGAMA ORANG LAIN. saya rasa tentang 1MALAYSIA tu, arwah yasmin da lama TERAPKAN DALAM MOVIE DIA, ramai yang mungkin tak sedar atau ramai yang buat-buat tak tau sebab malas nak amik tau.
well saya nak cakap banyak pun tak guna juga kalau memang ada juga manusia yang sentiasa rasa diri betul n degil dengan pendirian sendiri. lagi pun saya sedar, saya ni sapala nak menegur-negur orang kan, umur pun baru setahun jagung [nila orang tua-tua cakap bila ada orang muda mula bersuara mengutarakan pendapat] well saya buat entry ni pun lebih untuk mengingatkan diri saya sendiri n mungkin pada generasi saya yang kebanyakannya da mulai sedar dan lebih pandang kehadapan. amikla mana yang rasa betul dan buat bodo la pada yang saya cakap tak betul tu. kita kan negara DEMOKRASI, BEBAS BERSUARA [erkkkk betulka bebas bersuara???] wassalam....

No comments:

Post a Comment