Tuesday, November 23, 2010

BETULAH KATA NENEK

betul kata nenek, kehidupan kita ni setiap hari macam tangga ada naiknya ada turunkan, hari ni kita happy mungkin esok kita sedih atau juga marah dan begitu juga sebaliknya, dan satu benda yang aku belajar hari ni, kita harus sabar dan tenang dalam menghadapi apa juga situasi yang kita hadapi [ceh-ceh aku macam da mengarang kertas ceramah la pla] klu kita bertindak ikut emosi semuanya AKAN HANCUR walaupun pada hakikatnya sesuatu itu atau masalah itu boleh diselesaikan dengan mudah bila kita tenang, sabar dan berfikir menggunakan akal dan bukannya hati. memang pada mulanya susah untuk kita memulakan langkah untuk terus otomatik bersabar dan tenang [percayala aku memerlukan masa yang lama tuk belajar sabar dan tenang] n kalau rasa macam susah sangat mau memulakan langkah tu, apakata anda cuba berpuasa tak kisahla puasa ganti ka, puasa sunat ka, melalui puasa anda akan otomatik belajar untuk bersabar dan tenang [tapi ada juga terkadang tu aku terkuncit tuk marah dan meletup-mungkin ini bergantung kepada situasi dan manusia yang kita hadapi, macam aku ni, aku kena hadapi bos aku yang benggong itu, ok aku sudah lari tajuk] dan untuk anda-anda di luar sana, mungkin anda sedar akan hakikat ini ataupun tidak pernah sedar langsung, bila kita dibawah a.k.a sedih atau marah kita akan sedar kelemahan kita dan kita akan cuba memperbaiki kelemahan itu begitu juga dengan keadaan atau situasi, kalau da agak2 pernah berada di situasi tersebut, well apa tunggu lagi, ELAKLA!!!

No comments:

Post a Comment