Wednesday, October 3, 2012

RUAM MULUT



    Aku ni sibuk ceta pasal BF tapi lupa mau share yang baby baru lahir hingga baby umur 3tahun boleh dapat ruam mulut di sebabkan susu yang di minum, but as i know, baby yang menyusu susu badan kurang atau jarang sekali kena ruam mulut ni, biasanya yang selalu kena adalah baby yang minum susu formula.


ini pic contoh baby kena ruam mulut

    Kesian oh baby kalau kena ruam ni sebab dia nda dapat menyusu, sakit, juz imagine diri sendiri bila kena Ulser dalam mulut apa perasan bila tyme makan n minum, sakit kn, bayangkan baby punya rasa sakit tu. so di sini aku ada tips untuk elakkan daripada baby kamu kena ruam ni:-

@) Sentiasa bersihkan mulut n lidah anak yang menyusu dengan kain lembut [kalau aku, aku pakai lampin baby ja] lap lembut-lembutla, n kalau mau lagi memudahkan kerja supaya baby bekerjasama, kain lampin tu letak madu skit pasu gosok di lidah n mulut dia.

@) Orang dulu-dulu biasanya selepas anak menyusu dorang bagi minum air masak, lagi baik air suam [but i gez kalau part-part bagi minum air masak tuk baby yang baru lahir tu not so suggestable la]

@ Bagi orang cina pula biasanya dorang akan beli ubat d kedai sinsang, ubat tu dalam botol kecik, air warna jernih n rasa dia manis, nama aku lupa, sori, but kalau p sinsang n bagitau mau kasi hilang putih-putih di lidah memang dorang tau tu ubat apa mau kasi. but then ini xboleh bagi selalu n even dekat botol tu ada cakap "kalau boleh jangan teminum banyak" jadi bagi aku ada unsur ragu-ragu di situ.


nah aku bagi satu pic lagi supaya korang xamik benda ni as remeh-temeh


    Itu ja la tips yang aku tau, aku amalkan yang no.1 tu and no.2 bila anak aku da naik umur 6bulan n for no.3 tu aku ada try sekali memang bekesan tapi lepas tu aku nda ulang pakai sebab aku takut anak aku teminum banyak.


No comments:

Post a Comment