Monday, October 14, 2013

EYEBROW





Aloha, kebelakangan ni [cuba lari dari perkataan lately n nowadays] gila sangat bemake-up, lagi-lagi buat kening, perghh hp penuh dengan video tutorial make-up. Sedang mempertajamkan ilmu menghias kening sebab beauty expert says "kening adalah penentu segala-galanya" tanpa kening sapa la kita [ceh-ceh-ceh] but then betul kan, cuba bayangkan Angelina Jolie yang vogue de vass tu teda kening, macam mana rupa dia? or just imagine kening dia nda ikut bentuk wajah dia or juz imagine kening dia nampak overdone, mesti pelik muka dia kn, and to be honest bila kita tengok muka orang tu mau nda mau mesti kita tengok kening dia kan. So kening adalah Master, nuff said ^_^ . So, kebelakangan ni aku da buat macam-macam dengan kening aku, sudah buat beberapa experimen untuk mencari kesesuaian n trick terpantas serta buat kening nampak flawless but bear in mind saya budak baru belajar so kalau ada yang terbaca blog ni memang expert buat kening dont condemn me but teach me k ^_^




~gambar ehsan Google~



So along the way i've learn dat eventhou kening tebal adalah in-trend tapi bukan semua orang sesuai dengan imej tu, its not like baju or kasut or bag yang ko boleh gamble main pakai n made it such a personal statement, maybe if fesyen memang boleh main tara ja n u can say dis is my stail, fesyen boleh tukar, n if nda kena pun ko pakai tapi kalau ko pandai brainwash orang, orang akan kagum tengok ko tapi kalau kening...ermmm i dont think so.




get wat i maksudkan?
~gambar ehsan Google~






cita-cita sebenar mau dapat kening macam dorang ni tapi i is sedar diri selepas beberapa kali fail try to angkat dis stail T_T
~gambar ehsan Google~





Setelah hari-hari witout fail tonton video tutorial buat kening n buat experimen sendiri, aku da jumpa stail n bentuk n trick untuk kening aku, aku share sini, but to be honest juz remember ni k, apa yang sesuai tuk aku belum tentu sesuai untuk anda n apa yang sesuai untuk anda belum tentu sesuai untuk aku. So take here n there then adapt to ur own stail n trick mesti result dia flawless n kebabom tu ^_^




N selama tu juga aku sedar aku semakin EXTREM dalam menTRIM kening aku, sampaikan lepas buat kening aku terus p youtube cari   "how to cover a mishape eyebrow" or "what to do if overplucked an eyebrow"  T_T




dalam donia ni, cuma pamela anderson ja yang boleh angkat gaya kening nipis gini T_T
~gambar ehsan Google~




Ndapayah banyak ceta, jom tengok pic 









ini pic sebelum buat kening n selepas buat kening tanpa ada unsur keEXTREMan, tapi al-maklum aku ni manusia yang nda penah rasa puas, aku nda puas ati dengan kening n design gini, aku rasa macam belum IN g kening aku ni 









terbaru aku buat kening aku sampai p donlod video "HOW TO COVER A MISHAPE EYEBROW" n "WHAT TO DO IF OVERPLUCKED AN EYEBROW" sebab tetiba rasa takut n terus rasa macam selfesteem jatuh:-









dis is my new look
~gambar ehsan Google~
















Ok, not funny at all


















dis is me

































ngeri aku membayangkan kalau aku jadi pompuan yang teda kening T_T










~gambar ehsan Google~




len la kalau ko model kan, mungkin teda kening tu pun ko still nampak vogue




~gambar ehsan Google~








Tapi itu nda bermakna aku terus masuk almari n bersembunyi tunggu sampai bulu kening tumbuh balik [oh ya kawan-kawan sila maklum ya, kalau cabut kening dalam keadaan yang salah kemungkinan untuk bulu kening tidak tumbuh lagi adalah sangat tinggi, so kalau rasa-rasa takut mau cabut sendiri tapi still mau ubah suai kening, n mau jimat, better pakai pencukur, tapi kalau mau bulu tu lambat sikit tumbuh pegila kedai minta buat kening, jangan sebab mau bejimat or sebab mau experimen anda gamble then terus forever n ever teda kening ah @_@] i refuse to bersembunyi d almari coz, eh hello 1B gonna miss me kalau seminggu nda jumpa apalagi mau tunggu bulu kening tumbuh balik then baru mau kuar, its imposible things to do n to be happen.




So i create my own trick n stail, 1hari 1malam menghadap cermin, celak kening tinggal separuh [okey tu aku hiperbola ja], bak kata OTAI-OTAI usaha tangga kejayaan, yes betul tu, akhirnya aku jumpa stail yang bagi aku sesuai tuk aku 









aku experimenkan sekali dengan eyeliner yang aku baru beli. Masa fill in kening ni my sister cakap kaler too terang n buat muka aku nampak garang so aku bagi low tone kan warna dia dengan guna eyebrow pencil yang kaler brown dia light sikit. F.Y.I kalau mau pilih kaler pensil tuk eyebrow, tuk orang asia macam kita nda kisahla apa warna rambut sekali pun pilihla kaler yang kurang 1 tone warna dari warna rambut kita, tapi ini nda bermaksud bila warna rambut merah ko pilih pula kaler pensil 1 tone rendah tapi kaler merah [but hey if u memang gila-gila n sangat love kaler, itu bukan kesalahan okey - ceh bunyi macam majalah Intrend sudah]. dan jangan sekali-kali pilih kaler JET BLACK or even BLACK tuk kening walaupun anda adalah peminat GOTHIC yang tegar. dan kalau kaler rambut anda adalah blonde, sila pilih kaler yang lebih gelap 1 tone dari warna rambut anda.









So far aku rasa bentuk kening macam ni ok tuk aku sebab adik-beradik lelaki aku yang mulut buli tahan cibai dia nda komen apa-apa pasal kening. One another thing kalau kata kan anda malas mau padam balik sebab warna kening terlampau terang juz add kan eyebrow dye mascara, yang ni banyak jual d Sa Sa [nanti aku tunjuk pic dia di bawah].









So aku rasa for the tyme being aku akan stick dengan stail gini:-









mind u if pakai dye eyebrow mascara tu jangan tebal sangat, tengok kaler yang asal da faded sikit ok sudah tu, nanti bila pakai tebal sangat nampak macam teda kening pula. like pic d atas ni, aku telebih letak dye tu almost macam teda kening, but if 1day terbuat gini, no harm babe, ko warna blik guna eyebrow pencil or juz kaler guna eyeshadow kaler brown, apa susah.









ini barang-barang yang aku pakai:-









cermin bulat tu sangat penting bagi aku, sebab aku boleh nampak yang paling detail dekat muka aku, tweezer tu bakal d tukar sebab nda halal tuk aku bagi pinjam orang kalau orang mau pinjam tweezer ni hohohoho









usually aku akan campur kaler, dark brown n brown. kaler brown tuk yang d depan kening aku then dark brown tuk bahagian arch sampai hujung kening aku. coz naturally kening kita akan bermula dari warna kurang terang ke terang. but then kalau aku malas, aku pakai ja kaler dark brown tuk semua kening aku then aku dyekan ja guna mascara eyebrow tu.








kalau aku ada banyak masa, aku akan guna eyeshadow, aku terbalik dr orang lain, orang lain kalau mau save masa dorang akan guna eyeshadow, but for me aku akan jadi tambah lambat kalau pakai eyeshadow as eyebrow punya kaler sebab kler eyeshadow tu akan betaburan atas mata aku then kena sapu lagi guna brush powder, oh my. yang kaler pencil d atas tu pula eyeliner kalau aku malas or mau cepat tapi still mau pakai eyeshadow, senang cakap aku guna pencil eyeliner bewarna tu as my eyeshadow, but then i might one day use that kaler pencil to draw my eyebrow ^_^










hah, yang ni adalah berus waterkaler sebenarnya, i am very the cheapskate punya orang tapi still mau cantik, so as jalan penyelesaian aku buat macam ni. Aku survey semua eyebrow brush yang ada semua bulu berus jenis yang lembut, susah aku mau letak kaler dekat kening, bila jumpa brush yang bekenan tapi tengok hargai ohmaingaiiii, aku rasa nda berbaloi tuk bayar macam tu punya amaunt tuk berus kecik macam tu. So aku pegi kedai RM2 and beli berus ni, dalam 1 peket ada 6 batang berus dengan harga rm1.30, nahhhh berusla kening sampai lebam. but then aku kena adjust sikitla, kena potong bagi serong, n dalam masa potong tu aku nda rasa cuak pun sebab aku tau ada banyak lagi yang menunggu tuk d jadikan mangsa hahahaha.









 ni la eyebrow dye mascara tu, harga asal kalau nda silap aku rm32.90 aku beli tyme sale dapatla rm21.90 di Sa Sa










 yang ni pula sebenarnya adalah mascara tapi sebab sebelum aku beli dye eyebrow tu [sebab harga eyebrow tu masih mahal] aku amik mascara ni bikin ganti dye tu. i kan cheapskate.









ni pula concealer. ok ni adalah optional, kalau ko jenis yang memang nda kisah sangat pasal kening, jenis yang asalkan yang nampak bentuk n kaler da ok, ko boleh nda pakai benda ni tapi kalau ko jenis yang memang pentingkan perincian, ketepatan dan kemasan then ko pakai la benda ni, aku akan akan pakai concealer ni bila aku malas mau kasi bersih bulu-bulu kening yang tumbuh n kadang-kadang aku pakai benda ni sebab aku kena serang OCD where aku kena pastikan semuanya kemas n tepat bentuk dia @_@









Ok berakhirla sudah ceta aku pasal kening ni.









Majula Cantik Untuk Wanita Malaysia.


























No comments:

Post a Comment