Wednesday, June 8, 2011

SHARING IS CARING

well-well apa juga yang aku mau sharing d sni kn, rupa aku sndri pun bukannya rupa orang yang boleh sangat d percayai untuk sharing2 ni specially bab2 tips kn, but watever pun aku tetap mau share juga, manala tau ada yang tesesat masuk blog aku then kebetulan ada tips aku ni beguna tuk dia, ada juga baiknya kn.

so aku mau share pasal pengalaman aku ngandung ni la, its more tu KALAU KO KENA GINI KO KENA BUAT MACAM NI, hah kira gitula aku punya stail tips [hokolooooo]. ok here we go la kn, tp kalau ada macam cara aku or tips aku yang dak berapa mau masuk akal or dak brapa logik tuk d gunakn, ketepikan ja k, tapi apa yang aku letak tu mmg bekesan tuk diri aku la..

KALAU KO KENA.........
1) rasa-rasa macam ada angin dekat ulu hati ko n sangat-sangat sakit menyucuk-nyucuk alaaa senang cakap pedih ulu hati la ba kn [yang ni aku rasa n kena time aku mula-mula peknen, dalam 1-2bulan gitula]

minum air suam banyak-banyak

tuamkan botol atau apa ja jenis tuaman yang boleh bagi selesa pedih ulu hati tu


KO KENA BUAT.....
1) ko minum air suam dulu then ko p amik botol ke atau apa ja la yang boleh letak air suam [kalau ko tahan letak air panas2 sikitla] pastu ko tuam dekat ulu hati ko, series pastu ko akan rasa lega, btw pedih ulu hati ni akan terjadi kalau ko dak makan, besanya dulu aku kena even aku da makan so cara aku tuk bagi diri aku selesa aku buat gini, dis one punya tips aku kredit tuk MIL aku, sbb dia yang ajar aku buat gini [even dia yang rajin sediakan tuk aku, aku sayang MIL aku ngeh-ngeh-ngeh]

KALAU KO KENA....
2) sakit kepala, aku dulu masa awal2 peknen, sakit kepala jangan cakapla, memang boleh di katakan macam setiap hari aku kena sakit kepala kena-kena lagi kalau aku kena air hujan, even hujan yang rintik2 manja tu pun aku boleh sakit kepala macam mau pecah okeyyy n one of the reason juga adalah disebabkan oleh angin jugala.


jangan mandi lewat malam

batang serai, tumbuk lite-lite

mintala simpati daripada sesiapa tuk urut kepala


KO KENA BUAT....
2) of coz first thing first ko kena elak mandi malam la kan, kalau boleh bila da sampai rumah balik dari keja tu trus la mandi, janganla tunggu sampai malam kutuk baru mau mandi, even jam 7pm ko mandi tu pun da kira lewat ok, pastu kalau ko selalu kena macam ni ko mandila dengan air suam pastu ko letak serai, bukan daun dia okeyyy, tu batang dia tu yang ko bawa mandi, pecah2kan dia macam ko mau masak tu pastu masukkan dalam baldi ka, besen ka, tab ka or wateverla tempat ko mandi tu kan, serai ni fungsi dia tuk buang angin, pas ko da mandi tu, ko p la buat muka minta kesian kan, p la minta sapa2 urut kepala ko tu, sebab dari pengalaman aku, selagi kepala tu dak d urut selagi tula ko akan sakit kepala, bila da habis urut kepala tu janganla gatal2 mau melepak lagi tengok tv ka or wat so ever, trus la p tdo, konpom sok pagi kalau ko bangun memang nyamaaaaannnn ja ko rasa tu.

KALAU KO KENA...
3) ko teda selera mau makan, terutamanya time pagi-bekfes-

KO KENA BUAT....
3) alahaiiiiii part ni aku pun dak berapa pro mau bagi tips sebab aku dulu memang inila masalah aku paling utama masa mula-mula peknen, susah mau makan pagi tapi perut rasa sakit kena-kena lagi selalu kena pedih ulu hati tukn, sooo jalan n cara aku, aku makan apa yang telintas d fikiran aku walaupun makanan tu memang sangatla dak sesuai tuk di makan tyme bekfes, but then wat to do, dak kan aku mau biarkan perut aku kosongkn.

KALAU KO KENA...
4) KEPUTIHANNNNNNN ahhhhhh hurup besar g ahhh, nahhhhh kalau ko kena keputihan yang teruk kena-kena lagi kalau keputihan tu jenis yang gatal memang HAZAB laaaaaa


keputihan adalah sangat merimaskan!!!!


terimala hakikat org peknen mmg akan kena

kalau doktor ni yg aku jumpa, hohohohohohhho

ni la kunyit, dak kn dak kenal kn

sirih
no-no-no to seafood (4 me la)

minum banyak air

ini pic contoh, aku dak jumpa hos yg kecik, jgn pla guna hos ni, kang hancur V tu sapa yang susah???


KO KENA BUAT...
4) first thing first ko kena p klinik dulu, jumpa doktor then kenal pasti keputihan ko tu stage yang mana satu, sebab keputihan ni dia kalau dak silap aku ada 3 stages, keputihan yang berwarna putih, tidak berbau n tidak gatal -normal-, keputihan berwarna kuning kehijauan, gatal tapi dak berbau -pra-normal- n keputihan yang berwarna hijau, gatal n berbau of coz la-tidak normal-. so pegila jumpa doktor n jangan segan tuk bagitau masalah tu, jangan sembunyi masalah tu, bahaya tu, kesian baby kalau terinfeksi, even kalau dalam kes yang teruk baby boleh mati dalam kandungan becoz of the infection, Nauzubillaminzalikkkkk. bila da jumpa doktor dorang akan bagi satu tablet tuk sumbatkan dalam lubang vagina, bagi ubat makan tuk tahan gatal n cecair tuk basuh vagina tu. then doktor akan nasihatkan tuk basuh vagina dari atas ke bawah n bukan dari bawah keatas, lap untuk keringkan vagina tu pun macam tu juga, n kalau lepas buang air besar pastikan basuh punggung tu bersih2 n lap n keringkan dari atas ke bawah juga, sebab kalau dari bawah keatas nanti kuman2 tu masuk pla p lubang vagina n kena lagi infeksi, sebab keputihan ni adalah disebabkan fungus, n org peknen memang akan kenala tapi teruk atau tidak teruk tu terpulang kepada hormon sesorgla. n untuk tips aku pla, cara aku senang ja, minum banyak air, jangan makan seafood n basuh vagina n punggung tu guna hos, jangan basuh guna tangan kalau boleh buat masa ni, jangan ada kontek tangan dengan vagina or punggung terutamanya vagina sebab bagi akula, kira macam teori aku, tangan or jari tu bukannya bersih sangat kena2 lagi kalau kuku panjang, sah-sah ada kuman kn, then bila ko sentuh vagina pastu ko garu lagi senang-senang ja kuman tu masuk n tekena dekat vagina ko kn, konpom-konpom kena infeksi ging. ada juga yang suggest dekat aku basuh vagina guna air daun sirih dan juga kunyit [yang ni kena goole dulu la chek mcmana mau buat], aku da try, dak lut okeyyyyy, cara yang sesuai bagi aku tu ja la.

KALAU KO KENA....
5) BUASIR


inila biji manjakani, series kena buasir baru aku kenal biji manjakani

KO KENA BUAT...
5) yang ni aku da bagi tips dekat N3 aku sebelum ni

KALAU KO KENA...
6) SEMBELIT....


contoh buah-buahan berserat d ulangi CONTOH

contoh sayur berserat d ulangi CONTOH

minum air lagi

kurangkan.....

kurangkan.....


KO KENA BUAT...
6) makan banyak-banyak buah n sayur yang berserat, kalau dak tau buah apa yang berserat tinggi, p la rajin-rajin search d GOOGLE, kalau memang ko ni pemalas mau mengGoogle ba yala aku bagitau la, ko p la makan banyak-banyak pisang n papaya, pisang tu memang beserat tinggi tapi papaya tu aku kurang pasti tapi orang-orang tua d rumah aku suma suruh aku makan 2 jenis buah ni, so aku ikut jala kn, tapi ada juga orang cakap dak boleh makan sangat buah pisang ni sebab kunun-kunun nanti baby banyak rambut dlm perut, n papaya pla kalau makan banyak nanti anak ko kena demam kuning, sejauh mana kebenaran dia aku kurang pasti tapi kalau ko tanya doktor, sah-sah dia cakp "ahhhhhh mana ada tu, yang penting jangan makan berlebihan ja la" nahhh sooooo ikut budi bicara kita, usus kita n lubang vontot kita bila makan buah-buahan tu k, n buah-buahan yang berserat tu bukan takat pisang ja, byk lagi buah yang beserat ni. pastu jangan makan buah ja, ko kenala minum banyak-banyak air. jangan minum teh o banyak sangat n jangan minum milo banyak sangat sebab dua-dua minuman ni adalah penyebab tuk taik keras, bagi aku la.

buat masa ni, ini jala tips yang telintas d kepala aku, kalau ada lagi aku buat N3 baru lagi psl tips ni k.

No comments:

Post a Comment